Thursday, October 6, 2011

Steve Jobs - ett passionerat kreativt geni som inte alltid höll sig inom lagens råmärken

Steve Jobs, mannen som 1979 imponerades av Rank Xerox grafiska användargränssnitt de byggt till "Xerox 8010 Information System" och såg till att göra det till sin egen produkt och en kommersiell succé. Se här vad Bill gates, mannen bakom det företag som producerat mest mjukvara för Apples datorer tyckte om Mac:en.

Apples första dator, Apple 1, var inte lika framgÃ¥ngsrik. Den levererades utan tangentbord och skärm, den hade inte ens ett skal/en lÃ¥da att bo i. 

Apple 1 - Här med en hemmabyggd låda där ett tangentbord byggts in,

Här följer några citat från Jobs, denna extremt framgångsrika företagsledare.

"If we hadn't made blue boxes, there would be no Apple."
(en inte helt laglig start på banan som hårdvarutillverkare)

"I think the marriage of some really great rich client apps and som really great cloud services is incredibly powerful and right now can be way more powerful than just having a browser on the client." - @All things digital, 2007Nåt för mig att lyssna på, eftersom jag irriterar mig på att det krävs att man laddar ned en massa appar hela tiden.

Om vad som krävs för att lyckas:
"You gotta love it, you gotta have passion", "You gotta be a really god talent scout."
- @All things digital, 2007

Till slut Jobs röst i en reklamfilm, innan lanseringen blev den dock ersatt av en Richard Dreyfuss:
Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. And they have no respect for the status quo. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do. 
Inte utan att man får lite gåshud!

Jag lovade mig själv efter att ha köpt en iPod att aldrig mer köpa en Apple-produkt igen. Maken till inlåsning hade jag aldig skådat tidigare, jag trodde MS var värst men de var bara en västan-fläkt jämfört med Apple insåg jag. Trots det så går det inte att låta bli att imponeras över deras produkter. iPoden från 2004 funkar fortfarande, vi får väl se hur det blir i framtiden om jag håller löftet till mig själv.

R.I.P. Steve Jobs.

Steve Job's Life and Career

2 comments:

  1. Är det inte ganska ironiskt att det står "Incompatible" bakom Apple 1 datorn? Med tanke på att Apple har fått kritik för just detta. :)

    RIP Steve Jobs, en av datorernas förfader

    ReplyDelete
  2. He he... ja, jag tänkte precis samma sak! :)

    ReplyDelete